It is currently Sat Jul 02, 2024 12:03 pm





Post new topic Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
 Post subject: Swedish Friday-fans Unite!
PostPosted: Sat Jan 22, 2024 9:44 am 
Offline
Camper

Joined: Jan 18 2024
Posts: 6
Location: Sweden
Hello! I'm from Sweden and my English is a bit bad, but I give it a try. I hope this is the correct forum section to post this kind of topic.

If I do not remember totally wrong, there was a special forum section on the old forum for users from different countries, where people could create their own country threads to chat with like-minded in their own language.

Is it ok with the forum administrators that I create this thread for us Swedes so we can chat on our own language?
:) :?:

This part I take in Swedish if you'll excuse me:

Är det överhuvudtaget några svenskar härinne som smyger omkring? Ge er till känna i tråden isåfall och säg hej! Presentera er gärna och om det skulle vara så att ni hänger på det svenska forumet också, så får ni gärna säga vad ni heter där ifall ni skulle använda er av ett annat nick här.

Själv heter Jag Larz, är 29 år och fyller 30 i april. Eftersom jag helst inte vill outa mig själv allt för mycket, så tänker jag inte säga exakt var jag bor, men i mellansverige-området kan man säga ungefär, rätt nära Sthlm. På det svenska forumet heter jag wigstroem, ifall någon skulle känna igen mig.
:mrgreen:

_________________
"Jason Voorhees is the Elvis Presley of horror films.." -- Kane @ fridaythe13thfilms.com/blog


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Swedish Friday-fans Unite!
PostPosted: Sat Jan 22, 2024 1:50 pm 
Offline
Camper

Joined: Jan 06 2024
Posts: 4
Location: Finland
Är inte svensk, men talar svenska.
Är från Finland..
Det är en väldigt bra idé att samla folk från samma land som man själv är ifrån och tala om denna fantastiska filmserie.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Swedish Friday-fans Unite!
PostPosted: Sat Jan 22, 2024 5:14 pm 
Offline
Camper

Joined: Jan 18 2024
Posts: 6
Location: Sweden
Ah, den första användaren att äntra min enkla lilla tråd och som talar svenska! Trevligt. Välkommen, Freddo!
:D

Självklart är våra nordiska vänner också välkomna, tänkte inte riktigt på er när jag startade tråden, men egentligen är väl alla välkomna i tråden så länge man kan skriva på svenska eller möjligen norska som är hyfsat lik svenskan. Berätta gärna lite mer om dig själv? Hänger du på det svenska forumet?

Iofs finns det ju som sagt redan ett helt forum dedikerat till serien på svenska på annan adress, men jag kunde inte låta bli att starta den här tråden på den engelska delen också. Blev lite nostalgisk när nya forumet lanserades och jag började tänka på den tidigare forumtråden för oss svenskar på det gamla engelsktalande forumet. Det var ju bland annat där som diskussionerna började kring en lansering av ett svenskt forum, som Anders Pemer senare skapade.

Men bäst att invänta ett godkännande från administratörerna också, vet ju inte hur dom resonerar kring detta. Dom verkar inte ha vaknat till liv ännu, eller så kanske dom har läst tråden och redan gett sitt tysta medgivande?
:)

Freddo84 wrote:
Är inte svensk, men talar svenska.
Är från Finland..
Det är en väldigt bra idé att samla folk från samma land som man själv är ifrån och tala om denna fantastiska filmserie.

_________________
"Jason Voorhees is the Elvis Presley of horror films.." -- Kane @ fridaythe13thfilms.com/blog


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Swedish Friday-fans Unite!
PostPosted: Sun Jan 23, 2024 1:40 pm 
Offline
Camper

Joined: Jan 06 2024
Posts: 4
Location: Finland
Tack för välkomnandet :)

Fredrik heter jag och är 26 år..
Såg min första Friday film som 7-8 åring och är ganska säker på att det var Part 7 (The new blood)
Efter det var det kört när det kommer till skräckfilmer. Började titta på Nightmare filmerna samt lite Halloween en tid efter och tyckte även om dom, men inget kom upp till Friday nivån.. :)
Det som jag ångrar mest är att jag inte såg filmerna i ordning, men å andra sidan skulle jag inte ändå säkert komma ihåg det så.

Har inte besökt det svenska forumet..
Är det många som rör sig där?
Finns det även annan info än bara forum där?
Måste kolla upp sidan och titta runt lite..
Vad är adressen?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Swedish Friday-fans Unite!
PostPosted: Sun Jan 23, 2024 8:33 pm 
Offline
Camper

Joined: Jan 18 2024
Posts: 6
Location: Sweden
Det var lite samma för mig att det var bland annat Friday-filmerna och Stephen King som var inkörsporten för mig på riktigt till skräckvärlden. Sen flöt det bara på. Fast jag var nog lite äldre än dig när jag såg min första Friday-film, skulle gissa att jag var runt 13-14 år någonting. Därimot har jag lite svårare att komma ihåg vilken som var min allra första, men jag är hyfsat säker på att det måste ha varit någon av dom 3-4 första filmerna.

På den tiden körde ju Kanal 5 sina Friday-marathon på löpande band, och jag lyckades spela in nästan alla på VHS, men dom spelades över senare av andra filmer. Idag äger jag ju samtliga på DVD dock.

Även om jag såklart är fan av Halloween och Nightmare-filmerna också och äger nästan alla på DVD, förutom remaken på Nightmare och dom senaste två nya Halloween eller vad det är. Så måste jag erkänna att iallafall Nightmare-filmerna började jag kolla på först långt senare, jag hade ju hört talas om dom och så, men jag tog mig helt enkelt aldrig tiden att kolla igenom dom. Jag var väl typ runt 19-21 år innan jag först tog till mig dom filmerna på allvar. Därimot första Halloween rullen såg jag tidigare, men övriga delar blev också först långt senare.

Tror det till vis del iallafall berodde på att mitt intresse för skräcken helt enkelt låg på is ett tag där efter min Friday-hybris, till förmån för andra intressen. Sen när skräckintresset började blossa upp igen på nytt några år senare, så blev det ju Freddy, Jason, Myers, Leatherface, Scream, Evil Dead, Hellraiser på löpande band. Allt sånt där som man hade missat under årens gång.
:)

Tyvärr är det ingen jätte stor aktivitet på det svenska forumet, men det har liksom gått i perioder hela tiden. Ibland har det varit jätte mycket folk, ibland bara några enstaka, och ibland är det i princip dött. Folk där verkar vara periodare typ och vaknar till liv emellanåt. Tror rekordet var väl tiden kring remaken förra året, då hade forumet som mest besökare. Jag försöker att hålla mig aktiv och skriver lite då och då, även om jag kan få mina frånvarande perioder jag med.

Du hittar sidan här: http://www.fredagenden13e.se/

Och ja, det finns lite annan info där förutom forumet. Dessutom finns det en svensk fanclub, som för tillfället är ganska inaktiv och som har fått namnet Crystal Lake Campers Sweden. Vi är en ganska liten exklusiv skara än så länge, inget större medlemsantal. Kostar för tillfället endast 50kr för ett medlemskap.

Freddo84 wrote:
Tack för välkomnandet :)

Fredrik heter jag och är 26 år..
Såg min första Friday film som 7-8 åring och är ganska säker på att det var Part 7 (The new blood)
Efter det var det kört när det kommer till skräckfilmer. Började titta på Nightmare filmerna samt lite Halloween en tid efter och tyckte även om dom, men inget kom upp till Friday nivån.. :)
Det som jag ångrar mest är att jag inte såg filmerna i ordning, men å andra sidan skulle jag inte ändå säkert komma ihåg det så.

Har inte besökt det svenska forumet..
Är det många som rör sig där?
Finns det även annan info än bara forum där?
Måste kolla upp sidan och titta runt lite..
Vad är adressen?

_________________
"Jason Voorhees is the Elvis Presley of horror films.." -- Kane @ fridaythe13thfilms.com/blog


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Swedish Friday-fans Unite!
PostPosted: Wed Feb 09, 2024 3:32 am 
Offline
Camper

Joined: Feb 09 2024
Posts: 7
Hejsan hoppsan! Bra tråd! :)

Fantastiskt kul att något sådant här kom upp igen... inte en dag för tidigt... Wow!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Swedish Friday-fans Unite!
PostPosted: Wed Feb 09, 2024 4:04 am 
Offline
Camper

Joined: Jan 18 2024
Posts: 6
Location: Sweden
Nämen sedär, Pemer hälsar på minsann. Välkommen i tråden! :D

Är lite bristande aktivitet just nu, verkar inte vara sådär övermycket svenskar här, eller så är dom för fega för att säga hej. Kom igen nu! Sitt inte bara där och tryck framför skärmen! Ett litet "hej" kan ni väl klämma fram iallafall, det är väl inte för mycket begärt?

Vi bits inte, bara lite grann.
:lol:

Pemer wrote:
Hejsan hoppsan! Bra tråd! :)

Fantastiskt kul att något sådant här kom upp igen... inte en dag för tidigt... Wow!

_________________
"Jason Voorhees is the Elvis Presley of horror films.." -- Kane @ fridaythe13thfilms.com/blog


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Swedish Friday-fans Unite!
PostPosted: Wed Mar 02, 2024 11:32 am 
Offline
Camper

Joined: Mar 02 2024
Posts: 42
Location: Sweden
Tjena grabbar. Camp Blood Tenant reporting for duty ;)

_________________
7 years later, it's still: Chi chi chi chi ha ha ha ha

He's back...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Swedish Friday-fans Unite!
PostPosted: Wed May 25, 2024 7:13 pm 
Offline
Camper
User avatar

Joined: May 25 2024
Posts: 9
Location: sweden
Jag tror inte riktigt att den här tråden är aktiv längre, men jag tänkte ändå ta chansen att skriva lite på svenska ^-^
Egentligen så heter jag Julia, men jag brukar föredra att kallas för Gin.
Jag antar att jag är nyfrälst när det gäller Friday the 13th.. jag blev inte fast förens nu nyligen, för bara en dryg vecka sedan.
Första filmen jag såg var Freddy Vs Jason, men efter det bestämde jag mig för att se alla filmerna i ordning.
Jag har varit stort fan av skräck i alla dess former så länge jag kan minnas.

Har fått känslan att de flesta på forumet i allmänhet såg filmerna för första gången när de var runt 14 år gamla.. så jag antar att jag inte är allt för långt efter trots allt, i och med att jag fortfarande är 15.

jag visste inte om att det fanns en svensk sida, ska ta och kolla in den nu.

_________________
"You see, Jason was my son, and today is his birthday..."


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Swedish Friday-fans Unite!
PostPosted: Thu May 26, 2024 12:10 pm 
Offline
Camper

Joined: Jan 18 2024
Posts: 6
Location: Sweden
Hej och välkommen Gin, :)

Ja, vi svenska F13-fans är inget vidare på att hålla oss aktiverade som sagt. Jag finns dock för det mesta smygandes i bakgrunden och iakttar och håller koll, även om jag inte alltid skriver något.

Alltid trevligt med nytt blod, som vi brukar säga på det svenska F13-forumet. Särskilt när det är ungt blod också, det är alltid roligt när man får se hur yngre människor tar till sig av filmerna, för det gör ju att filmerna kan hållas levande och några kan föra arvet vidare till nästa generation.

Men det är ju lite extra roligt att du är tjej också. Iallafall jag tycker att det är kul att allt fler tjejer intresserar sig för filmerna, eftersom skräckscenen allt som oftast är en väldigt mansdominerad värld, och dom flesta jag träffar på som är F13-frälsta är just män. Och vad jag vet finns det bara en eller max två registrerade tjejer på det svenska forumet, iallafall som har gett sig till känna. Så som tjej tycker jag att det är din plikt att se till att alla dina tjejkompisar får upp ögonen för filmerna också.
:)


Last edited by rastahead on Sat May 28, 2024 11:07 am, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Swedish Friday-fans Unite!
PostPosted: Sat May 28, 2024 9:18 am 
Offline
Camper
User avatar

Joined: May 25 2024
Posts: 9
Location: sweden
heh, tackar :)

känner mig rätt stolt över att ha chansen att föra "F13-arvet" vidare. ^^
Det lär bli rätt svårt att övertyga mina vänner att filmerna är värda att se, de flesta av dem gillar inte skräckfilmer, men jag lovar att göra mitt bästa ;)

_________________
"You see, Jason was my son, and today is his birthday..."


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Swedish Friday-fans Unite!
PostPosted: Sun Jun 12, 2024 3:45 pm 
Offline
Camper

Joined: Jan 06 2024
Posts: 4
Location: Finland
Även jag välkomnar dig Gin..

Skulle vara väldigt intressant att få höra beskrivningar på vad du tyckte om filmerna efter att du tittade på dem för första gången :)
T.ex hur skrämd blev du när Jason hoppade upp och drog ner Alice ur kanoten..
Så vida du inte hade läst om detta före du tittade på filmen?
Vore intressant att få en "ovetandes" (första gången man ser på dessa filmer) blick på ögonblick i filmerna som exemplet ovan..

Freddo


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Swedish Friday-fans Unite!
PostPosted: Sun Jun 12, 2024 5:35 pm 
Offline
Camper

Joined: Jan 18 2024
Posts: 6
Location: Sweden
Det bör du göra. Det är ett stort ansvar som vilar på dina axlar nu, så förvalta det på ett bra sätt. :D

Vad är det med tjejer och att inte gilla skräckfilm? Har träffat på en hel del tjejer av den varan som inte verkar vara intresserad av Fredagen den 13:e och skräckfilm överhuvudtaget, hur kan det komma sig, kan du som tjej svara på det?

Givetvis inte alla tjejer jag har träffat, finns undantagen, men ändå en hel del. Lite märkligt tycker jag. Men tjejer har väl andra intressen helt enkelt.
:)

Gin wrote:
heh, tackar :)

känner mig rätt stolt över att ha chansen att föra "F13-arvet" vidare. ^^
Det lär bli rätt svårt att övertyga mina vänner att filmerna är värda att se, de flesta av dem gillar inte skräckfilmer, men jag lovar att göra mitt bästa ;)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Swedish Friday-fans Unite!
PostPosted: Wed Jun 29, 2024 9:25 pm 
Offline
Camper
User avatar

Joined: May 25 2024
Posts: 9
Location: sweden
Jag är inte säker på hur det kommer sig att tjejer är mindre intresserade av skräck än män.
De av mina vänner som inte gillar skräckfilmer är väldigt lättskrämda av sig, och 50% av de kvinnor jag känner har aldrig ens försökt se en skräckfilm efter som att de tycks vara rädda för att bli rädda.
Men jag förstår inte hur det kommer sig att det är mer så för kvinnor än för män.

Som svar till Freddo: När Jason drar ner Alice ur kanoten var nog min favorit scen ur första filmen, det var ett lite oväntat moment, men tyvärr så blir jag inte skrämd av film och det blev jag inte heller i det här fallet.
Och för att svara på vad jag tyckte om filmerna första gången jag såg dem: Jag fastnade efter tio minuter in och hade sett alla filmerna inom en vecka. Så, jag tyckte om dem väldigt mycket. :)
Jag vet inte riktigt vilka ögonblick jag kan beskriva.. men jag gillade till exempel slutscenen i "Jason goes to hell" och första scenen i "jason lives".. en annan scen jag minns speciellt var den i "Fredag den 13e del 4" där Tommy rakat av sig håret för att likna Jason.

_________________
"You see, Jason was my son, and today is his birthday..."


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2024, 2024, 2024, 2024 phpBB Group

Contact Us - Friday the 13th: The Website - Privacy Policy